Monday 24 November 2014

Darah tinggi dan kenali tanda tekanan darah tinggi

Assalamualaikum semua.. Tengah buat apa tu.. Sambil tunggu masuk waktu solat Subuh saya ambil kesempatan untuk update blog.. Hehe..  Hari Jumaat lepas tempat saya telah mengadakan majlis Hari Kualiti dan Inovasi Peringkat Pejabat Negeri 2014.. Sambutan sederhana tapi meriah.. Saya bukanlah ingin bercerita tentang majlis tersebut tapi kejadian semasa majlis berlangsung.. Sedang kami leka tengah aktiviti yang dibuat salah seorang kakitangan kami jadi pening dan hampir pitam.. Rakan sekerja lain bergegas membawa beliau ke klinik.. Rupa-rupanya beliau diserang darah tinggi..


Apakah itu Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi?

Jantung anda bertugas sebagai alat mengepam dimana ia menguncup dan berehat. Aktiviti ini menghasilkan tekanan yang membawa darah keseluruh badan. Tekanan darah ini berbeza bagi setiap seseorang individu dan bacaannya juga berbeza.




Bacaan Tekanan Darah


Kategori
Sistolik

Diastolik
Normal
bawah 120
dan
bawah 80
Pre-hypertensi
120 - 139
atau
80 - 89
Hypertensi
140 dan keatas
atau
90 dan keatas
Hypertensi sistolik
160 dan keatas
dan
bawah 90



Mengapa penting mengukur tekanan darah secara berkala?



Adalah mustahak untuk anda mengukur tekanan darah secara berkala bagi menentukan samada tekanan darah anda tinggi atau tidak. 90% pengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi tidak menunjukkan sebarang gejala manakala 10% lagi ada menunjukkan gejala.

Pengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung. Tekanan darah yang terkawal dapat mengurangkan kedatangan pesakit ke Klinik pesakit luar, kemasukkan ke hospital dan kematian akibat strok (angin ahmar) dan penyakit jantung.


Punca-punca tekanan darah tinggi dan faktor-faktor risiko

Untuk mengetahui punca tekanan darah tinggi, ia akan menjadi lebih mudah jika kita membahagikan ia kepada dua.

Hipertensi primer (essential)



Bagi kebanyakan orang dewasa, punca-punca tekanan darah tinggi tidak dikenlpasti. Jenis tekanan darah tinggi ini, juga dikenali sebagai hipertensi "essential" atau tekanan darah tinggi utama, cenderung untuk berkembang secara berperingkat sepanjang tahun.



Hipertensi sekunder



Sesetengah orang yang mengalami tekanan darah tinggi disebabkan oleh keadaan/gangguan yang punca utama (underlying conditon). Jenis tekanan darah tinggi ini, dipanggil  tekanan darah tinggi ini, cenderung untuk muncul dengan tidak dijangka dan menyebabkan tekanan darah lebih tinggi berbanding pada hipertensi primer. Pelbagai keadaan dan rawatan boleh menyebabkan hipertensi sekunder, termasuk:

  • Masalah buah pinggang

  • Ketumbuhan "kelenjar adrenal"

  • Ubat-ubatan tertentu, seperti pil perancang, ubat-ubatan yang sejuk, decongestants, sakit melegakan dan sesetengah ubat-ubatan preskripsi

  • Keabnormalan yang khusus dalam saluran darah sejak lahir

  • Dadah seperti amfetamin dan kokain


Faktor-faktor risiko

Beberapa kemungkinan faktor-fakrot risiko tekanan darah tinggi antara adalah:

  1. Umur. Meningkatkan risiko tekanan darah tinggi.

  2. Bangsa. Tekanan darah tinggi

  3. Latar belakang keluarga

  4. Berat badan berlebihan atau obesiti .

  5. Tidak aktif secara fizikal. Kadar degupan jantung orang yang tidak aktif akan menjadi lebih tinggi. Semakin kuat jantung anda bekerja dengan setiap penguncupan maka semakin kuat juga pada arteri anda. Kekurangan aktiviti fizikal juga boleh meningkatkan risiko yang berlebihan.

  6. Asap

  7. Terlalu banyak garam (natrium) dalam diet anda. Sodium terlalu banyak dalam diet anda boleh menyebabkan badan anda untuk mengekalkan cecair, yang meningkatkan tekanan darah.

  8. Kalium yang terlalu sedikit dalam diet anda. Pottasium membantu mengimbangkan jumlah sodium dalam sel-sel anda. Jika anda tidak mendapat kalium yang cukup dalam diet anda  maka sodium boleh terkumpul dengan banyak di dalam darah.

  9. Terlalu sedikit vitamin D dalam darah. Tidak dapat dipastikan sama ada kekurangan vitamin D dalam diet anda boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Vitamin D boleh menjejaskan enzim yang dihasilkan oleh buah pinggang yang memberi kesan kepada tekanan darah anda.

  10. Minum alkohol terlalu banyak

  11. Tekanan

  12. Keadaan kronik yang tertentu. Seperti, kolestrol tinggi, kencing manis, penyakit buah pinggang, dan ' sleep apnea '.

  13. Kadang-kadang kehamilan juga menyumbang kepada tekanan darah tinggi


Walaupun tekanan darah tinggi adalah paling biasa pada orang dewasa, kanak-kanak juga mempunyai risiko tekanan darah tinggi. Bagi sesetengah kanak-kanak menghidapi tekanan darah tinggi disebabkkan oleh jantung dan masalah hati. Tetapi bagi sesetengah kanak-kanak, tabiat gaya hidup yang tidak baik (seperti diet yang tidak sihat dan kurang bersenam) menyumbang terhadap tekanan darah tinggi.

Pengambilan set lengkap Shaklee untuk darah tinggi seperti Omega Guard, ESP dan Garlic Complex amat membantu mengembalikan paras darah anda ke paras nomal semula.



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


Rozie

♥ SMS/WhatsApp: 013-5494488
♥ Fb: www.facebook.com/vitabeautyfood sila klik LIKE untuk info terkini

0 comments:

Post a Comment